Direktlänk till inlägg 21 december 2008

JULSÄLEN!

Av Jessica Lindell - 21 december 2008 19:30

En gammal, fin tradition som inte många känner till idag. Julsälen var en tribut till de gamla gudarna och tros ha representerat återfödelse.

En säl togs till fånga med hjälp av håv och klubba, oftast runt övergången mellan november/december och hölls sedan instängd i en bur av silvergran ända fram till julafton. Sälen (som helst inte skulle ha tappat sin bebispäls) matades med karameller och köttbullar tills dess att den ylade hjärtskärande efter riktig sälföda, så som fet mjölk och kall fisk. Ju högre den grät, desto mer lycka sades det bringa till byn. Hade man riktig tur så lyckades man fånga sälens tårar och då kokade man ihop dem med gröten. Tårarna skulle enligt den tidens tro avhjälpa potensproblem och kolik, samt ge en ny, frisk till glans till tunt, skandinaviskt hår.

Då julaftons morgon äntligen kom, klubbade man ihjäl sälen och flådde den kvickt innan solen hunnit kasta sitt ljus över den, det betydde nämligen otur och enligt gamla sägner skulle det ibland ha gått så illa att sälen brann upp inför byns förskräckta ögon och årets julsälstradition gick i stöpet.

Skinnet kunde användas till en ny pälsmössa eller en ny, fin rattmuff. Ögonen blev smycken eller spelkulor till barnen.

Då sälen väl låg där, pälslös och skär, dansade hela byn runt den och sjöng sälsången. Sedan spottade man tre gånger över axeln och sälfesten kunde ta sin början. Man griljerade sälen och skar den i bitar innan man åt den på knäckemacka med lite senap på.

Nu för tiden kan man köpa färdigkokt julsäl och hela historien bakom sälen har nästan gått förlorad men än finns det vissa som minns och kan berätta. Sprid vetskapen och skänk den ylande, lilla sälen en tanke på julaftons morgon. Glöm inte historien om julsälen, en av våra finaste traditioner.

 
 
Ingen bild

Pappa

22 december 2008 21:25

Fårstår inte var din sjuka humor kommit ifrån, men skit samma du är bäst min underbara dotter

 
Ingen bild

emelie

23 december 2008 10:58

hahaha!! du är ju helt knäpp:) jag har ju lika knäpp humor som du, men ibland förstår jag inte vad du får allt ifrån!! (vilket är en komplimang, för du är sjukt rolig) funderat på att bli komiker?

GOD JUL
kramar

 
Ingen bild

Dan

29 december 2008 10:28

Jag förstår var sälsjukhumorn kommer ifrån. Du har nog världens roligaste sinne för humor! Och sötast är du också! Du skulle bli en jättebra komiker!

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Jessica Lindell - 15 juni 2009 14:31

Dels för att jag på ren princip vägrar att betala för att jag ska få ha fler än 100 bilder i min egen blogg, dels för att oxå vill ha en sådan där snygg header på min blogg. :)   Vad tycks? http://badideabear.blogg.se/ ...

Av Jessica Lindell - 9 juni 2009 22:10

... men ännu fortare när man är inne i monotoni. Jag är tillbaka i Linköping på mitt gamla, hederliga jobb men denna sommar känns annorlunda än den förra. Då var jag full av tillförsikt inför framtiden, nu vet i fan vad som ska hända i höst.   Tydlig...

Av Jessica Lindell - 26 maj 2009 22:55

Jag har provat på att videoblogga för att visa att även jag har viktiga saker att säga. Precis som andra viktiga videobloggare så som Fröken Kiss....

Av Jessica Lindell - 23 maj 2009 22:09

Jag har sällan fått höra så mycket snälla saker som jag har fått de här veckorna. Det är helt otroligt vad bra man verkar vara när man precis visat att man är ganska dålig...   Jag (på skoj): Det är det här jag är bäst på. Wonderful person #1: Du är ...

Av Jessica Lindell - 14 maj 2009 19:38

Så här sa mitt kinesiska horoskop imorse: "Efter bittert kommer sött." "Tack", sa jag och började ordna snaran... Jävla kineser, de har aldrig sökt danshögskolan.   Det kanske ligger nåt i det här med snigelhjärnbark ändå... Jag kanske är helt energi...

Presentation

Omröstning

Sög vi snigelhjärnbark eller inte?
 Ja
 Nej
 Kanske lite...

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< December 2008 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards